Post

Jak technologia wpływa na prowadzenie firmy w czasie pandemii?

Wiele firm było zmuszonych do zmiany struktury pracy i szybkiego wdrożenia nowych technologii w odpowiedzi na tę nadzwyczajną sytuację. W związku z epidemią COVID-19 powstało wiele innowacyjnych projektów. Te innowacyjne projekty wykorzystują narzędzia, które nigdy wcześniej nie były stosowane w tak dużej ilości. W jaki sposób wpływa to na funkcjonowanie firm i ich działalność.

Jakie technologie są wykorzystywane w tym zakresie?

Technologie cyfrowe oferują rozwiązania, które są niezwykle przydatne w dobie pandemonium. Wielu menedżerów biznesowych korzysta z chmury, aby umożliwić pracownikom współpracę i szybkie udostępnianie dokumentów. Microsoft Teams, Google Hangouts, czy platforma Zoom pozwalają na prowadzenie wideokonferencji i dyskusji. Działy IT wspierają zdalną pracę zespołową. Stanęły one przed wyzwaniem przekształcenia organizacji technologicznej firm w taki sposób, aby zapewnić bezpieczeństwo i prywatność działań online.

Do czego dokładnie są wykorzystywane?

PIE i Polski Fundusz Rozwoju przeprowadziły w drugiej połowie kwietnia badania, z których wynika, że dla firm najważniejsza jest zdalna komunikacja z klientami. Blisko 80% średnich firm i 56% małych przedsiębiorstw wykorzystuje do tego celu nowoczesne technologie. Większe firmy korzystają również z systemów informatycznych, które pozwalają na elektroniczny obieg dokumentów i zarządzanie nimi. Dodatkowo możliwe jest stosowanie podpisu elektronicznego (66% średnich firm korzysta z takich technologii). Nowoczesne technologie mogą być również wykorzystywane do sprzedaży internetowej, obsługi klienta, zarządzania pracą zdalną oraz analizy danych. Mniejszą popularnością cieszą się roboty przemysłowe i usługowe. Eksperci przewidują, że ich zastosowanie będzie rosło.

Rozwój handlu elektronicznego

Platformy i technologie e-commerce stały się bardziej atrakcyjne. Z danych platformy Shoper.pl od stycznia 2019 r. do marca 2020 r. wynika, że sprzedaż online wzrosła o blisko połowę w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Zwiększyła się liczba sklepów, które oferują książki i multimedia. Mimo że otwarcie e-sklepu może być kosztowne, firmy chętnie inwestują. Wynika to ze zmian w zachowaniach konsumentów, którzy chętniej robią zakupy w sieci. Shoper.pl odnotował wzrost zamówień, szczególnie w kategorii delikatesy (239%) oraz zdrowie i uroda (128%).

Co pracownicy sądzą o technologii w pracy?

Przed pandemią zachęcano potencjalnych pracowników do pracy zdalnej. Obecnie jest to powszechna praktyka, o ile pozwala na to rodzaj wykonywanej pracy. Polski Instytut Ekonomiczny przeprowadził w IV kwartale 2019 r. badanie wśród firm, aby poznać ich opinie na temat nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Połowa pracowników MMSP uważała, że nowe technologie poprawią wizerunek firmy w oczach dostawców, poprawią relacje i zwiększą konkurencyjność firmy. 42% uważało, że automatyzacja obsługi klienta wpłynie pozytywnie na strukturę zatrudnienia. 40% uważało, że doprowadzi do spadku zatrudnienia. Stosunek pracowników do pracy zdalnej i nowych technologii można więc uznać za pozytywny.